4p marketing – co to jest i jak działa?

4p marketing to bardzo popularny zwrot w branży reklamowej. Każdy, kto prowadzi firmę i chce w odpowiedni, efektowny sposób zadbać o reklamę swoich produktów, powinien zapoznać się z czterema niezwykle ważnymi hasłami, które mają olbrzymie znaczenie w wypromowaniu swoich ofert oraz własnej marki na rynku. Jak powinien wyglądać skuteczny marketing? Jaki model marketingu zastosować najlepiej w swojej firmie, by przyniósł oczekiwane efekty? Na te oraz na wiele więcej innych pytań odpowiedzi można znaleźć poniżej.

4p marketing – co warto wiedzieć na ten temat?

4p marketing to zbiór elementów, które mają w odpowiedni, efektowny sposób działać na rynek. na hasło 4p marketing składa się więc: price – cena, product – konkretny produkt, place – miejsce, promotion – promocja towaru i firmy. Coraz więcej firm marketingowych przygotowując odpowiednią reklamę dla konkretnego klienta, stara się stosować tą reklamę. Dlaczego? Eksperci udowodnili, że promując markę lub konkretny produkt w myśl zastosowanych powyżej haseł można dotrzeć do większej grupy odbiorców i odnieść szybko sukces.
Tak naprawdę od zasady 4p marketing wszystko się zaczęło. Są firmy, które rozszerzają się o kolejne „p”, by opracować idealną i przede wszystkim skuteczną kampanię reklamową. Jak powszechnie wiadomo, rynek jest teraz tak duży i różnorodny, że ciężko zaskoczyć klienta czymś nowym. Niezwykle trudno również zainteresować odbiorcę produktami, które nie należą do grupy towarów potrzebnych na co dzień. Dlatego też, tak ważne jest, by specjaliści kierowali się zasadą 4p, przy tworzeniu reklam produktów. Dzięki temu, że będą pamiętać o każdym z tych punktów, łatwiej im będzie dotrzeć do różnorodnych odbiorców znajdujących się w zupełnie innych lokalizacjach.

Cena – co należy przez to rozumieć?

Twórcy zasady 4p tak naprawdę zwrócili uwagę na istotne kwestie, które ważne są dla potencjalnych odbiorców. Biorąc pod uwagę np.: cenę, oczywiste jest, że klienci chętniej sięgną po produkt, który jest w przystępnej cenie, niż ten z najwyższej półki, na który muszą wydać połowę wypłaty. Cena jest niezwykle ważna dla klientów. Zbyt niska może jednak wskazywać na kiepski jakościowo towar, zbyt wysoka – za nieosiągalny dla większości. Tworząc kampanię warto więc od razu poruszyć w niej temat ceny, by klient wiedział, czego może się spodziewać, gdy uda się do sklepu po ten produkt. Oczywiste jest, że klient chce kupować rzeczy, jak najtaniej, a firmom zależy, by sprzedawać je, jak najdrożej i czerpać z tego zyski. Należy jednak pamiętać, że na cenę produktu składa się wiele czynników takich jak choćby: wyprodukowanie danej rzeczy, materiały, koszty osób, które przyczyniają się do jej tworzenia, wydatki na reklamę itp. Na początek jednak, by zachęcić potencjalnego odbiorcę do zwrócenia uwagi na nowość, która pojawi się na rynku, warto dać niższą cenę, która stopniowo będzie podwyższana, gdy zainteresowaniem danym towarem rzeczywiście będzie rosło.

Produkt – najważniejszy składnik

Zgodnie z zasadą 4p – marketing powinien opierać się na danym produkcie lub na usłudze. To bowiem najczęściej właściciele firm chcą reklamować na większą skalę. Bez znaczenia, czy chce się wypuścić na rynek nowy batonik, szampon do włosów, farbę do ścian, czy też usługę robienia paznokci w warunkach domowych – należy wziąć pod uwagę to, iż trzeba je dobrze zareklamować. Wiele firm decyduje się na reklamy w telewizji (mimo, że są one nadal bardzo kosztowne), na reklamy w prasie oraz reklamy w internecie. Każda z nich powinna być bardzo dobrej jakości, by mogła dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, którzy być może zainteresują się ty, co konkretna marka ma im do zaoferowania. Bez względu na to, czy jest to reklama w sieci, czy krótka reklama w telewizji – dany produkt lub usługę trzeba szybko, aczkolwiek odpowiednio przedstawić. Twórcy reklam wykorzystują do tego wiele tricków. Jedni działają na emocjach widzów, inni chcą zainteresować ich wyjątkową, estetyczną reklamą, o której nie da się zapomnieć, jeszcze inni stawiają na kontrowersyjne wątki, by reklama rozeszła się szerokim echem. Bez względu na to, jaki wariant się wybierze, warto postawić na coś, czego jeszcze do tej pory nie było. Niebanalne pomysły na pewno docenią odbiorcy, gdyż takie reklamy zwracają ich uwagę.

Redakcja malyrynek.pl